Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
20 листопада набула чинності норма перехідних положень Кримінального процесуального кодексу про підслідність злочинів, які до цього розслідувала прокуратура, нествореному Державному бюро розслідувань.
Таким чином, склалась ситуація, коли прокуратура за законом втратила право розслідувати після 20 листопада нові кримінальні провадження щодо високопосадовців та військові злочини, а Державне бюро розслідувань, яке б мало перейняти цю функцію, ще не розпочало свою роботу.
З 20 листопада слідчі Державного бюро розслідувань мали б здійснювати досудове розслідування злочинів:
вчинених Президентом України, повноваження якого припинено, Прем’єр-міністром України, членом Кабінету Міністрів України, першим заступником та заступником міністра, членом Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного комітету України, Головою Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Головою Фонду державного майна України, його першим заступником та заступником, членом Центральної виборчої комісії, народним депутатом України, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Директором Національного антикорупційного бюро України, Генеральним прокурором, його першим заступником та заступником, Головою Національного банку України, його першим заступником та заступником, Секретарем Ради національної безпеки і оборони України, його першим заступником та заступником, Постійним Представником Президента України в Автономній Республіці Крим, його першим заступником та заступником, радником або помічником Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України, суддею, працівником правоохоронного органу, особою, посада якої належить до категорії "А", крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності Національного антикорупційного бюро України згідно з частиною п’ятою цієї статті;
вчинених службовими особами Національного антикорупційного бюро України, заступником Генерального прокурора - керівником Спеціалізованої антикорупційної прокуратури або іншими прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності детективів підрозділу внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України згідно з частиною п’ятою цієї статті;
проти встановленого порядку несення військової служби (військові злочини), крім злочинів, передбачених статтею 422 Кримінального кодексу України.
Генеральний прокурор раніше заявляв, що через незапуск ДБР у строки, передбачені КПК, тобто до 20 листопада 2017 року, слідство передавати буде нікому. Прокуратура продовжить слідство у вже розпочатих справах, але відкривати нові кримінальні провадження не зможе.
Водночас у Комітеті з питань правоохоронної діяльності висловилися, що можна керуватися нормами Конституції, відповідно до яких прокуратура продовжує виконувати відповідно до чинного законодавства функції досудового розслідування до початку функціонування органів, яким законом будуть передані відповідні функції.
Тим часом у Верховній Раді прискореними темпами підготували законопроект про зміни до тих же перехідних положень КПК про продовження слідчих функцій прокуратури у справах, підслідних Державному бюро розслідувань, до 2019 року, аби вирішити законодавчу прогалину. Профільний комітет рекомендував одразу прийняти цей законопроект за основу та в цілому, з чим погодилось і Головне науково-експертне управління, однак народні депутати на минулому тижні не проголосували навіть за включення його до порядку денного. А тепер внести зміни до Кримінального процесуального кодексу парламент зможе не раніше 5 грудня.
Українське право